Stork Viertallen
Toernooi Boxmeer
20 januari 2008

18e Stork 4tallen Toernooi Boxmeer

Ons viertal gaat op ooievaarsjacht

Op zondag 20 januari deed Bergen 1 (in de samenstelling Tineke en Keith Woodford en Netty en Henk van Lier) mee aan het 18e Stork viertallentoernooi te Boxmeer.  De eerste 10 keer was dit een parenwedstrijd en kwam je nationale toppers tegen.Spellen haalden de Elsevier en de Imp. Er werd gespeeld in het AC-restaurant en de grote zaal zat barstensvol. Vanaf de elfde  editie is het een viertallentoernooi geworden met wisselende locaties. Nu speelden we bij zaal van de Westelaken (Pepe voor de kenners). Met 34 viertallen was de zaal helemaal gevuld.  Tegenstanders kwamen uit de wijde omgeving en waren soms heel sterk. We speelden tegen spelers uit hoofdklasse, tweede divisie en zelfs het vroegere nationale dames team.

Er werden  7 ronden van 6 spellen gespeeld,  waarbij alleen de spellen van tafel verwisselen. Bij de indeling van de viertallen werd het Deens systeem gevolgd. Dit is Zwitsers behalve in de laatste ronde, waar de indeling volgens de ranglijst geschiedt. Je   kunt dan een viertal tegenkomen waartegen je al eerder gespeeld hebt.  Elke ronde is er een prijs voor het bestscorende viertal (de bokkepoot) en aan het eind zijn er een paar geldprijzen.

Ronde 1 Tegen Team # 9

Hier waren geen spectaculaire spellen en wij wisten tegen een sterke tegenstander gelijk spel te houden met IMP 13-10 en VP16-14 voor ons. Een kleine voordeel.

Ronde 2 Tegen Team # 33

Een spel bij de tegen partij leverde 11 IMP op en dat heeft deze partij in onze voordeel beslist. IMP 18-14 en weer VP16-14 voor ons. Wij zitten in de midden van de rangschikking.

Ronde 3 Tegen Team # 25

Met vier keer een "wash" was dit de wedstrijd met de minste verschil beslist op deze dag. IMP 9-11 en VP 14-16. Nog steeds een midden motor.

Ronde 4 Tegen Team # 1

Wij beginnen aan de 2e half en onze team is een diesel-acthig team en er is tijd nodig om warm te draaien. Elke spel levert punten op en alleen voor ons, dat is dus klappen uitdelen. IMP 32-0 en VP 25-5. Maar helaas geen "bokkenpootjes".

Ronde 5 Tegen Team # 8

Nu moeten wij aan tafel 4 beginnen (hoe lager de tafel nummer des te hoge je staat in de rangschikking) dus nu gaat het echt beginnen. In het eerste spel onze tegenstaanders gaan door naar 6SA -3, een beetje overmoedig en Nettie en Henk blijven in 3SA.Gelijk 12 punten voor ons. Een goed begin waar de tegenstander niet te boven komt. In spel 5 maken wij contract 4Ha +1 en de andere tafel spelen Nettie en Henkde tegenstanders -1, 13 punten voor ons. Wij hebben het goed gedaan met IMP 42-7 en VP 25-4. Wij staan 6e in de rangschikking maar 1 IMP te weinig voor de "bokkenpootjes".

Ronde 6 Tegen Team # 26

Nu is het Tafel 1, twee jonge studente met een speciaal systeem, dus dit wordt echt spannend, dachten wij. Gewoon kalm blijven, je eigen spel spelen en wij zien het wel. Drie keer een "wash" twee keer 1 punt en een spel 7 punten voor de tegenpartij en het een nipt overwinning voor de studente met IMP 1-8 en VP 13-17. "niet slecht"&&

Ronde 7 Tegen Team # 7

Nu omlaag naar tafel 2!! Wij als 3e team moeten aantreden tegen de nummer 4. Helaas laten wij hier wat steekjes vallen. Spel 4 wordt aan een tafel gehaald de andere niet plus een overmoedig volgbod door ons wordt genadeloos afgestraft. Het wordt helaas IMP 18-27 en VP 12-18. In plaats van derde worden wij vijfde en val buiten de prijzen. Ons enige excuus is dat wij tegen ons een moeilijk systeem hadden, namelijk de "Crazy Diamond Systeem". Lastig om tegen te spelen, vooral kwetsbaar.

Tot slot, moeten wij zeggen een leuke dag, het was echte bridge weer, en de organisatie en lunch was perfect. Volgend jaar kunnen zij op onze deelnamen rekenen. Last but not least, de naam van Bergen in ieder geval is nu bij de Stork toernooi in Boxmeer zeer zeker bekend.

Het Viertal Bergen

Laatst bijgewerkt op: 29 januari 2008